KNIP KNIP KNIP!

afbeelding van ludivine

We zijn de week gestart door een bezoek te brengen bij de kapper. We hebben geleerd hoe je het haar kan knippen, wat je daarvoor nodig hebt… En omdat de kinderen zo braaf waren hebben ze zelfs een lolly gekregen! 

We verdiepen ons in het boek:”Idje wil niet naar de kapper”. Idje heeft een grote bos krullen, wil zijn haar niet laten knippen en zoekt verschillende oplossingen om de kapper te vermijden. Daarbij konden de kinderen het verhaal met concreet materiaal navertellen aan de verteltafel en hebben zelfs een origineel einde bedacht. 

De kinderen hebben de kans gekregen om zichzelf beter te leren kennen door een zelfportret te maken. Ze analyseerden hun haartype, oog-/haarkleur... 

We hebben samen een kapsalon in de klas opgericht, het Cupcake kapsalon. Samen hebben we affiches gemaakt, prijzenlijsten, afsprakenboekje en de kinderen hebben nu zelfs een kassa! 

Wat we van deze week geleerd hebben:

  • De verschillende soorten kapsels: steile, golvend en krullend haar. 
  • Wie het langste en kortste haar heeft in de klas.
  • De woordenschat van de kapper te stempelen.
  • Het verloop van de kapper in de juiste volgorde te plaatsen.
  • Kapsels maken, haar wassen, knippen en drogen. 
  • Het verhaal van Idje.

 

Daarbij is het liedje van de kapper heel beroemd geworden in de klas. 

Knip, knip, knip zegt de schaar 

Kappertje wat doe je met mijn haar?

Hou je het lang of maak je het kort?

Ik hoop maar dat het netjes wordt! 

Knip, knip, knip zegt de schaar 

Kappertje wat doe je met mijn haar?

Verf je het paars of knip je het op? 

Of krijg ik een krullenkop?

 

We hebben nu wel echte kappers in de klas!